החלפת ברך חלקית

שיתוף מאמר

ניתוח להחלפה חלקית של הברך

בתהליך שחיקתי של הברך לא תמיד נשחקים שלושת המרכיבים ביחד, לעיתים מרכיב בודד נשחק. לדוגמא, החלק הפנימי בברך נשחק משמעותית, ושני המרכיבים האחרים עדיין שמורים.
במצבים בהם עדיין חלק ניכר מהברך שמור, ומרכיב יחיד שחוק, ניתן להחליף חצי מהברך בלבד. הניתוח להחלפה חלקית הינו קטן מהחלפה מלאה ומאפשר על פי רוב תנועה גבוהה מבהחלפת ברך מלאה, גם תחושת הברך לאחר הניתוח טבעית יותר מהחלפת ברך מלאה.

מתי מחליטים לנתח?

ניתוח החלפת הברך הינו אירוע משמעותי וההחלטה לבצעו צריכה להיות אחראית. ההחלטה על ניתוח מבוססת על הממצאים במפרק, הפגימה בתפקוד, גיל ובריאות המטופל. ומעבר לכל אלו שלמות בהחלטת המטופל ולא דחיפתו לניתוח גם כאשר הסיבה מוצדקת.

חשיבות תזמון הניתוח להחלפת מפרקים

תזמון נכון לניתוח החלפת מפרק הברך מהווה מרכיב משמעותי ביותר להצלחת הניתוח ובמידה רבה לשביעות רצון המטופל לאחר הניתוח.

אנשים רבים חווים תקופות ארוכות מאוד של הגבלה תפקודית, כאבים ואפילו נכות עקב שחיקה בברך ומגיעים לניתוח החלפת הברך כאשר יכולתם להשתקם מהניתוח נמוכה – וכך לא ממצים את פוטנציאל ההחלפה לשפר משמעותית את חייהם.
טווח תנועת המפרק לעיתים מצטמצם מאוד לאחר שנים ארוכות של שחיקה והעדר שימוש במפרק, גם במקרה זה חזרה לתנועה מלאה בברך נפגמת גם לאחר ניתוח החלפת הברך.
תזמון מדויק יכול לאפשר גם החלפה חלקית במטופלים מתאימים ושביעות רצון גבוהה. זאת לפני שהשחיקה התרחבה לכל מרכיבי מפרק הברך.

ניתוחי החלפות ברכיים כבר מתבצעים עשורים רבים, אנו ממשיכים לחקור ולשפר את ההבנה של מפרק הברך, לשפר את שיטות הניתוח, על מנת  להגדיל את אחוזי שביעות הרצון בקרב המטופלים, להפחית תקלות וסיבוכים בניתוח, ולהבטיח תנועה מדויקת ונוחה במפרק המנותח.

סיכונים בניתוח להחלפת הברך

לניתוח החלפת הברך סיכונים – קיימים סיכונים כלליים מעצם הניתוח. ההרדמה, אובדן הדם בניתוח. קימים סיכונים הקשורים לניתוח הברך עצמה- נזק לעצם עצב או כלי דם, זיהום, ופקקת בכלי דם. סיכונים אלו מועטים, ולכולם קיים טיפול.

שביעות רצון לאחר ניתוח להחלפת מפרק

85% אחוזים לכל הפחות, ממנותחי החלפות הברכיים, מרוצים, איכות חייהם עולה וחווים שינוי משמעותי בחייהם לאחר הניתוח.
למרות כל המאמצים להפחית אי שביעות רצון אחר הניתוח, חלק מהמנותחים שעברו החלפת מפרק הברך, יחוו אי שביעות רצון מתחושת הברך המוחלפת גם כאשר הניתוח עובר בדיוק כמתוכנן.
שביעות רצון גבוהה לאחר ניתוח החלפת מפרק, היא כתוצאה ממספר פרמטרים:

  • כאשר האבחנה מדויקת
  • ההגבלה מהתהליך השחיקתי הינה משמעותית
  • כאשר המטופל שלם בהחלטתו ועבר הסבר מפורט לתהליך הניתוח (הכאב לאחר הניתוח, משמעות השיקום, וקיבועי הזמן הנדרשים לחזור לתפקוד).

לסיכום: כאשר הצפיות מהניתוח הותאמו מראש, וברור מהות התהליך, פוחתים מצבי אי שביעות רצון מהחלפת הברך.

לכל שאלה או בקשה השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן