החלפת מפרק הברך

שיתוף מאמר

כאבי ברכיים רקע כללי

כאבי ברכיים הינם כאבים שכיחים מאוד. לכל גיל יש את הסיבות האופייניות לכאבי ברכיים.באוכלוסייה המתבגרת והמבוגרת, הסיבה העיקרית לכאבי ברכיים הינה שחיקה ניוונית של מפרק הברך.
למפרק הברך 3 מרכיבים עיקריים: מרכיב חיצוני, מרכיב פנימי ומפרק הפיקה הנע בחלק הקדמי של הברך.
בתהליך שחיקתי של הברך לא תמיד נשחקים שלושת המרכיבים יחד, לעיתים נשחק מרכיב בודד בלבד. לדוגמא, המרכיב הפנימי בברך נשחק משמעותית ושני המרכיבים האחרים עדיין שמורים.
שחיקה ניוונית הינה תהליך פרוגרסיבי, מתקדם, ועל פי רוב מחמיר ככל שחולף הזמן.
נוכח תהליך שחיקתי מתקדם זה, בהדרגה פוחתת יכולת ההליכה, התפקוד נפגע, כאבי הברכיים מחמירים, איכות החיים נפגמת, ובהתקדם השחיקה, יכולת התנועה פוחתת עד כדי פגימה משמעותית בבריאות הכללית.

תחילת הטיפול בכאבי ברכיים

הטיפול בכאבי ברכיים מתחיל באבחנה מדוייקת לסיבת הכאב. יתכנו מבוגרים עם כאב בברך הנובע מבעיה האופיינית לצעירים, וצעירים עם שחיקה מתקדמת כלמבוגרים.
על מנת להעניק את הטיפול המתאים בזמן המתאים, האבחנה המדויקת של המטופל הסובל מכאבי ברכיים מגבילים, והשלב המדוייק של מחלת הברך בזמן האבחנה, הינם חשובים ביותר.
בחלק מהמקרים טיפול נכון ובעיתוי מתאים יכול לשפר משמעותית את ההגבלה והכאבים, לעכב את התקדמות המחלה ואף ולמנוע את הידרדרותה.

טיפול שמרני לכאבי ברכיים

שחיקה ניוונית של הברכיים מטופלת בתחילה באופן שמרני:

  • התאמת הפעילות הגופנית לנזק הקיים בברכיים
  • לימוד תרגילים לשיפור התפקוד למרות השחיקה הקיימת במפרקים
  • טיפולי פיזיותרפיה מסוגים שונים
  • טיפול תרופתי או הזרקות במידת הצורך
  • מנעלים מיוחדים
  • הפחתת משקל

כאשר מתקדמת השחיקה בברכיים, התפקוד פוחת, ושגרת היום נפגעת משמעותית למרות הטיפולים השמרניים. במידה וקיימת עדות לשחיקה מתקדמת בברך, יש מקום לשקול ניתוח להחלפת הברך.

מהלך הניתוח להחלפת מפרק הברך

בניתוח החלפת מפרק הברך, חושפים את הברך השחוקה דרך חתך קדמי, מורידים את הסחוסים השחוקים.
הסחוסים מורדים מעצמות המפרק בצורה היוצרת תבנית מדוייקת למשתל.

מה 'בעצם' משתילים?

למפרק הברך 3 מרכיבים עיקריים מרכיב חיצוני, מרכיב פנימי ומפרק הפיקה הנעה בחלק הקדמי של הברך.
מהלך הניתוח, משתילים מרכיב מתכתי בחלק העליון והתחתון של הברך, ובינהם מרכיב של פוליאטילן המאפשר תנועה חלקה של מרכיבי המשתל.

ניתוח להחלפה חלקית של הברך

בתהליך שחיקתי של הברך לא תמיד נשחקים שלושת המרכיבים ביחד, לעיתים מרכיב בודד נשחק. לדוגמא, החלק הפנימי בברך נשחק משמעותית, ושני המרכיבים האחרים עדיין שמורים.

במצבים בהם עדיין חלק ניכר מהברך שמור, ומרכיב יחיד שחוק, ניתן להחליף חצי מהברך בלבד. הניתוח להחלפה חלקית הינו קטן מהחלפה מלאה ומאפשר על פי רוב תנועה גבוהה מבהחלפת ברך מלאה, גם תחושת הברך לאחר הניתוח טבעית יותר מהחלפת ברך מלאה.

מתי מחליטים לנתח?

ניתוח החלפת הברך הינו אירוע משמעותי וההחלטה לבצעו צריכה להיות אחראית. ההחלטה על ניתוח מבוססת על הממצאים במפרק, הפגימה בתפקוד, גיל ובריאות המטופל. ומעבר לכל אלו שלמות בהחלטת המטופל ולא דחיפתו לניתוח גם כאשר הסיבה מוצדקת.

חשיבות תזמון הניתוח להחלפת מפרקים

תזמון נכון לניתוח החלפת מפרק הברך מהווה מרכיב משמעותי ביותר להצלחת הניתוח ובמידה רבה לשביעות רצון המטופל לאחר הניתוח.
אנשים רבים חווים תקופות ארוכות מאוד של הגבלה תפקודית, כאבים ואפילו נכות עקב שחיקה בברך ומגיעים לניתוח החלפת הברך כאשר יכולתם להשתקם מהניתוח נמוכה – וכך לא ממצים את פוטנציאל ההחלפה לשפר משמעותית את חייהם.
טווח תנועת המפרק לעיתים מצטמצם מאוד לאחר שנים ארוכות של שחיקה והעדר שימוש במפרק, גם במקרה זה חזרה לתנועה מלאה בברך נפגמת גם לאחר ניתוח החלפת הברך.
תזמון מדויק יכול לאפשר גם החלפה חלקית במטופלים מתאימים ושביעות רצון גבוהה. זאת לפני שהשחיקה התרחבה לכל מרכיבי מפרק הברך.

ניתוחי החלפות ברכיים כבר מתבצעים עשורים רבים, אנו ממשיכים לחקור ולשפר את ההבנה של מפרק הברך, לשפר את שיטות הניתוח, על מנת  להגדיל את אחוזי שביעות הרצון בקרב המטופלים, להפחית תקלות וסיבוכים בניתוח, ולהבטיח תנועה מדויקת ונוחה במפרק המנותח.

סיכונים בניתוח להחלפת הברך

לניתוח החלפת הברך סיכונים – קיימים סיכונים כלליים מעצם הניתוח. ההרדמה, אובדן הדם בניתוח. קימים סיכונים הקשורים לניתוח הברך עצמה- נזק לעצם עצב או כלי דם, זיהום, ופקקת בכלי דם. סיכונים אלו מועטים, ולכולם קיים טיפול.

שביעות רצון לאחר ניתוח להחלפת מפרק

85% אחוזים לכל הפחות, ממנותחי החלפות הברכיים, מרוצים, איכות חייהם עולה וחווים שינוי משמעותי בחייהם לאחר הניתוח.
למרות כל המאמצים להפחית אי שביעות רצון אחר הניתוח, חלק מהמנותחים שעברו החלפת מפרק הברך, יחוו אי שביעות רצון מתחושת הברך המוחלפת גם כאשר הניתוח עובר בדיוק כמתוכנן.

שביעות רצון גבוהה לאחר ניתוח החלפת מפרק, היא כתוצאה ממספר פרמטרים:

  • כאשר האבחנה מדויקת
  • ההגבלה מהתהליך השחיקתי הינה משמעותית
  • כאשר המטופל שלם בהחלטתו ועבר הסבר מפורט לתהליך הניתוח (הכאב לאחר הניתוח, משמעות השיקום, וקיבועי הזמן הנדרשים לחזור לתפקוד).

לסיכום: כאשר הצפיות מהניתוח הותאמו מראש, וברור מהות התהליך, פוחתים מצבי אי שביעות רצון מהחלפת הברך.

הכנה למטופל לפני ניתוח החלפת מפרק

כאשר המטופל החליט על ביצוע החלפת הברך עליו לעבור תהליך הכנה.
הכנה טובה כוללת ההשלמה עם הניתוח באופן מלא, וגיוס כוחות גוף ונפש חיוביים לתהליך.
מטופל שייקח אחריות על התהליך, ילמד את שלבי השיקום הנדרש בכל אחד מהם, יחלים מהר וטוב יותר.

שלב א'

  • נדרשת הכנה ברמת הבריאות האישית של כל מטופל, איזון של מחלות הניתנות לאיזון כמו סוכרת, מצב תזונתי, לחץ דם ואיזון תרופתי. כל ליקוי בריאותי צריך להיות נידון מראש ובמידת הצורך להיוועץ עם מומחה מתאים על מנת להפחית את סיכוני הניתוח.
  • לפני הניתוח ולפי מצבו של כל מטופל, נשקלים העזרים הביתיים הנדרשים להקלה על החזרה הביתה-(הליכון, קביים, הגבהה בשירותים או מיטיה, מדרגות וכו')

שלב ב'

לאחר סקירת כל מחלות הרקע וטיפול מתאים, נדרש המטופל לקראת הניתוח לבצע מס בדיקות:

  • בדיקות דם מלאות
  • בדיקת אלקטרוקרדיוגרם ( ECG)
  • צילום חזה, ובבדיקות נוספות במידה ונזקק להן.

מצויד בבדיקות הנ"ל, עובר המטופל הערכה על ידי מרדים. נשקל הצורך בהכנה נוספת, נלקח דם לסוג ונשקלת שיטת ההרדמה האידיאלית עבור אותו המטופל .

שלב ג' – יום הניתוח

ביום הניתוח מגיע המטופל לקבלת בית החולים עם כל הבדיקות שביצע, צילומי החזה וצילומי הרגל המנותחת.
ביום זה נכנס המטופל לצום של 6 שעות לפני מעוד הניתוח. נדרשת סבלנות להליכי הקבלה והרישום הרפואי המתבצע כ-3 פעמים בקבלה לניתוח, כל זאת להבטיח העדר טעויות.
ניתוח להחלפת הברך אורך על פי רוב כשעה עד שעתיים. בסיום הניתוח, יוצא המטופל להתאוששות. ברב המקרים, נעשה שימוש בקטטר לשתן ביממה הראשונה לאחר הניתוח.

ניתוח החלפת ברך הינו ניתוח המלווה בכאב, אנו עושים כל שניתן להפחית את כאבי הניתוח- מתן תרופות, הזרקה סביב הברך של תרופות שונות, ביצע חסמים עצביים בזמן ההרדמה והניתוח. למרות כל אלו עדיין יתכנו כאבים לאחר הניתוח, שיטופלו בזמן האשפוז ואחריו.

השיקום לאחר הניתוח הינו הליך מהותי להצלחתו

תחילת השיקום הינו מיד עם סיום הניתוח, בהנעת הגוף, נשימה נכונה, הנעת כפות הרגליים למניעת פקקת ואוורור הריאות.
כבר במחלקה, עם תחילת האשפוז לאחר הניתוח, מתחיל המטופל להניע את הברך בעזרת הנחיית הפיזיותרפיסט. יש להגיע ליישור מלא וכיפוף מעל ל100 מעלות כבר באשפוז.
הנעת הברך והשגת טווחי תנועה, יכולים להתרחש רק בשבועות הראשונים לאחר הניתוח לפני היווצרות הידבקויות. לכן לא ניתן לדחות את השגת טווחי הברך לזמן מאוחר יותר אשר בו יחלוף כאב הניתוח.
העזרה והטיפולים בזמן השיקום חשובים, אך חשוב מהכל הוא לקיחת האחריות של המנותח לבצע את הנעת הברך באופן עצמאי .

המלצתנו היא להשתקם בבית, אך יש הבוחרים להמשיך מהאשפוז בבית החולים לבתי החלמה לזמן נוסף לפני החזרה הביתה.
אני מדגיש את חשיבות הנעת הברך בשלושת השבועות הראשונים לאחר הניתוח! תנועת הברך בסוף ההליך השיקומי חשובה ביותר לרמת שביעות הרצון מהברך המנותחת.
אנו מלווים את כל המטופלים בהליך השיקומי ובמעקב קרוב והדרכה.

כל דבר שאינו ברור או חריג נידון מיד. חלק ניכר מהסיבוכים נמנעים מדיווח מידי של המטופל אלינו כאשר חשים אי בטחון במהלך ההחלמה .

לכל שאלה או בקשה השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן