ניתוח החלפת מפרק הירך

שיתוף מאמר

ניתוח החלפת מפרק הירך – רקע כללי

ניתוח החלפת מפרק הירך הינו הניתוח האורתופדי המוצלח ביותר.
מכלל הניתוחים, מדורג ניתוח החלפת ירך בפסגת הניתוחים המוצלחים. כ-95% מהמנותחים מביעים שביעות רצון גבוהה לאחר הניתוח. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהניתוח הופך אדם כאוב, מוגבל בניידות ותפקוד, לאדם משוחרר מכאבים עם שיפור תפקודי המשנה חיים תוך זמן יחסית קצר מהניתוח.

ברוב המקרים, ניתוח החלפת מפרק הירך מאפשר חיים מלאים ומשוחררים מכאבים לתקופות של עשרות שנים.

הסיבות לכאבי מפרק הירך

מפרק הירך בנוי ממכתש האגן בתוכו נע ראש עצם הירך. מפרק הירך מיוצב בעיקר ממבנה גרמי זה, בנוסף למפרק מעטפת חזקה ביותר וגידים המחוברים סביב, שאליהם מחוברים שרירי הירך המניעים את המפרק.

הסיבה העיקרית להחלפת מפרק הירך הינה שחיקה ניוונית של מפרק הירך, אשר בהתקדמותה מגבילה מאוד את תנועת המפרק, ואינה מאפשרת הליכה, עמידה ותפקוד בסיסי סביר.
כל תהליך אשר שוחק ומקלקל את מפרק הירך מגביל את תנועת המפרק, מגביל את יכולת ההליכה והתפקוד. לבד מהכאבים וההגבלה, בעקבות הרס המפרק המוביל למצב של הפחתת נידות (מיעוט בהליכה ,בעמידה, והפסקת פעילות גופנית), כל אלו משנים את שיווי המשקל הבריאותי של אדם הסובל משחיקה במפרק הירך.
ככל שמחלות הרקע של אותו אדם רבות וחמורות יותר, הרזרוות הבילוגיות של אותו אדם מצטמצמות, והעדר הפעילות הגופנית נוכח השחיקה, הרסנית יותר לגוף, לנפש, וליכולת ההתמודדות עם חיי היום יום.
בגיל הביניים והמבוגר, הסיבה העיקרית לשחיקת מפרק הירך הינה שחיקה ניוונית. תהליך זה הינו פרוגרסיבי תמיד. בתחילת השחיקה, חשים כאב מפשעתי בעיקר בשינויי תנוחה או בפעילות גופנית, ולעיתים רק לאחר הפעילות.
בחלוף הזמן והתקדמות השחיקה, קיים גם קושי בהליכה רצופה, יכולה להופיעה צליעה, קושי בהגעה וטיפול בכף הרגל, ובהדרגה פוחתים טווחי תנועת המפרק. הכאבים בעיקרם מפשעתים, אך גם שכיח שהכאב מקיף את אזור המפרק מאחור, בצד ולפנים. פעמים רבות קיים כאב לאורך הירך מטה, ולעיתים גם בברך (בעיקר בצידה הפנימי).
לרוב, תהליך השחיקה הוא הדרגתי, ובכל שלב נאלץ הסובל משחיקה לוותר על פעילות נוספת אשר היה רגיל לבצע.
בהדרגה מצטמצמת יכולת ההליכה, עמידה רצופה, נמנעים מפעילות בסיסית ביום יום, והכאבים גוברים ומקשים על פעולות פשוטות, כגון: הליכה , מעברים, בישול ועמידה נשיאת משקל מינימאלי ועוד.

שחיקה ניוונית הינה הסיבה הנפוצה ביותר לקלקול מפרק הירך, אולם ישנן סיבות נוספות הגורמות לכאבים והגבלה בתנועת מפרק זה בינהן:

  • נזק מולד למפרק הירך
  • התפתחות לקויה של המפרק אשר מתחיל להכאיב בעשור ה5 או 6 לחיים
  • נזקי סחוסי טראומטיים
  • נזקים למעטפת המפרק
  • מחלות דלקתיות וזיהומיות המערבות את מפרק הירך

ישנה חשיבות רבה להבדיל בין המצבים השונים ובשלבים השונים של התפתחות הנזק המפרקי, משום שהטיפול עשוי להיות שונה בתכלית בהתאם לאבחנה המדויקת.
ישנם מצבים וסיבות לכאבים במפרק הירך אשר טיפול הולם יכול למנוע את הדרדרות מצב המפרק, ולעיתים אף ליתר את הצורך בניתוח להחלפת המפרק.

מתי ניתן לשקול ניתוח להחלפת מפרק הירך

כאשר האבחנה הינה שחיקה ניוונית, ומפרק הירך התקדם לשחיקה מלאה – (לא רק לפי צילומי המפרק, אלא בעיקר עקב ההגבלה שהתהליך השחיקה יוצר אצל המטופל הספציפי), אזי יש מקום להציע טיפול הולם לשיפור התפקוד והפחתת הכאבים

כאשר הטיפולים השמרניים- שינוי בפעילות, טיפולים פיזיים מסוגים שונים, תרופות, ולעיתים הזרקות מסוגים שונים אינם מאפשרים חיים סבירים עבור המטופל, וכן, רק אם הסיבה להגבלתו הינה חד משמעית מפרק ירך שחוק, אזי יש מקום לשקול ניתוח החלפת מפרק הירך.

חשיבות תזמון הניתוח להחלפת מפרק ירך

התזמון לניתוח החלפת מפרק הירך מהווה מרכיב משמעותי ביותר להצלחת הניתוח ובמידה רבה לשביעות רצון המטופל אחר הניתוח.

אנשים רבים חווים תקופות ארוכות מאוד של הגבלה תפקודית, כאבים, ואפילו נכות עקב שחיקת מפרק הירך. אותם אנשים מגיעים לניתוח כאשר יכולתם להשתקם מהניתוח נמוכה – ובכך לא ממצים את פוטנציאל החלפת המפרק על מנת לשפר משמעותית את חייהם.
טווח תנועת המפרק מצטמצם מאוד לאחר שנים ארוכות של שחיקה והעדר שימוש במפרק, במקרים כאלו לא תמיד החלפת המפרק מחזירה את התפקוד לקדמותו .
ניתוחי החלפות מפרקי הירך מתבצעים כבר עשורים רבים, אנו ממשיכים לחקור ולשפר ההבנה של מפרק הירך לשפר את שיטות הניתוח, על מנת  לשפר את שביעות הרצון בקרב המטופלים, ולהפחית תקלות וסיבוכים בניתוח.

המפתח להצלחת הניתוח להחלפת ירך

ההחלטה על ביצוע הניתוח חייבת להעשות לאחר הבנה והשלמה מלאה של המטופל כי זו האופציה הנכונה עבורו בשלב הזה. מחויבות המטופל לתהליך ההכנה לניתוח, הניתוח, האשפוז, השיקום וההחלמה לאחר הניתוח, הינם מפתח חשוב להצלחת הניתוח.

מהלך הניתוח להחלפת מפרק הירך

מפרק הירך בנוי ממכתש האגן בתוכו נע ראש עצם הירך. מפרק הירך מיוצב בעיקר ממבנה גרמי זה, בנוסף למפרק מעטפת חזקה ביותר וגידים המחוברים אליהם מחוברים שרירי הירך ונעים סביב המפרק.

שלבים בניתוח:
א. חושפים את מפרק הירך
ב. מנסרים את צוואר עצם הירך, מסירים את ראש עצם הירך השחוק.
ג. לאחר מכן נחשף מכתש האגן- קידוח הדרגתי של המכתש מאפשר התאמת משתל המיספרי המקובע לעצם בחוזקה.
ד. לתוך המשתל ההמיספרי מוחדר ציפוי פלסטי מפוליאטילן או קרמי אשר בתוכו בהתאמה מדוייקת ינוע ראש הירך שיוחלף.
ה. לאחר מכן לתוך עצם הירך מותאם שתל הנקרא 'סטם' ומקובע לפנים עצם הירך או על ידי התאמה בלחץ או על ידי קיבוע בדבק מיחוד הנקרא צמנט.

על הסטם מקובע ראש קרמי או מתכתי אשר כאמור ינוע בתוך המשתל האגני.
לכל אדם מותאמים המשתלים בצורה ובגודל המתאימים ביותר עבור גודלם ואנטומיית עצמות המפרק שלהם.

סיכונים בניתוח להחלפת הירך

לניתוח החלפת הירך קיימים סיכונים כלליים מעצם הניתוח.-ההרדמה, אובדן הדם בניתוח, וסיכונים הקשורים לניתוח מפרק הירך עצמו – נזק לעצם עצב או כלי דם, אובדן דם, פריקת המפרק המושתל, הבדל באורך הרגליים, זיהום, פקקת בכלי דם. אלו סיכונים מועטים יחסית ואף ניתן לטפל בסיבוכים אלו.

לכל שאלה או בקשה השאירו פרטים ומיד נחזור אליכם בהקדם

דילוג לתוכן